[TOEC] Contestkörande på VHF

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Sat Jul 3 22:35:40 PDT 2010

Hej Rickard!

Jag håller fortfarande inte med dig, att köra test och samtidigt skedda
stationer är enligt mitt sätt att se det inte ok.

Det gör i mina ögon våld på själva idén med en radiocontest. Det som gör
mig bekymrad är att man hänvisar till att man "måste" få chans att köra de
som är igång, och då fixar man QSO't via en chat för det är enklast och
allt man behöver veta är känt, eller går att få reda på i efterhand.

Sedan finns det helt klart olika typer av uppträdande på chatsidorna, en
del är mycket sparsmakade med informationen medan andra ser till att få
både meddelandet och konfirmation på komplett QSO via internet. Just det
sistnämnda ökar i omfattning.

Jag ser alltså inget positivt i detta alls. Vi klarade av att hålla liv i
NAC under massor med år före introduktion av cluster och chat. Klart att
några körde färre antal QSO, men det handlade i huvudsak om genuin
testkörning utan sked och koordination (åtminstone på låga banden).

Ta följande exempel:

- En station som inte finns på chat eller cluster kör 10 stationer >700km
och är stolt över sina poäng, övertygad om att han fått all info korrekt
via radion.

- En annan station kör 10 stationer >700km varav 9 är sked via ON4KST chat
och kompletta QSO verifieras även den vägen med "Thanks QSO!", plus att
lokator kan kollas på chatten.

Vem är en contester av dessa två?

Vad vill vi uppnå med en radiocontest? Aktivitet - JA!

Men hur är det möjligt att dessa två stationer tävlar i samma kategori?

73 de Peter SM2CEW

At 22:22 2010-07-03 , SM6U, Rickard wrote:
> [...]
>ropar CQ och/eller lyssnar åt annat håll är ett stort plus i mina
>ögon. Dels "får man att göra" när man skeddar och dels blir det mera
>roligt i loggen, om man har tur och skedden går hem.
>
>Självklart gör man inte uppehåll i själva radiokörandet för att skedda
>utan det sker samtidigt.
>
>Desto högre upp i frekvens desto mer gain och direktivitet i antennerna,
>man måste i stort sett ligga riktade mot varandra för att QSO skall möjligt.
>
>Vad gäller kortvågstester är jag inte alls av samma uppfattning, där hör

>>> Rolf