[TOEC] Contesting på VHF

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Thu Jul 8 03:55:27 PDT 2010

Hej Jonas,

Det är helt riktigt att världen inte är helt svart eller vit. Även HF-tester dras med en del tveksamheter, som t ex några av dem du pekar på.

Till syvende og sidst måste det här vara en omdömesfråga, d v s var man skall dra gränsen, och en sådan går nog rätt klart vid att göra upp om QSOn via någon stödkanal, som Internet eller telefon. Det var alltså just det som var målet för min kritik. Förutsättningarna kan förvisso variera men ändå aldrig motivera att QSOna kommer till vid sidan om radion.

En av av orsakerna till att just detta dessbättre inte brett ut sig på HF kan ju vara att det är svårt att hinna med att chatta och snacka, samtidigt som man kör 200 QSOn i timmen.

Något som också förvånar mig är att man så klart och tydligt kan lägga ut en instruktion på
 Internet om hur fusket skall gå till - för jag hoppas att du har viss förståelse för min uppfattning att det borde räknas som fusk att göra upp om QSOn via Internet.

Det kan ju möjligen också ses som märkligt att en sådan handledning läggs ut på på SSA:s hemsida, även om det i och för sig bara är ett klipp ur en originaltext, som i första hand författaren bär ansvaret för.

73,
Rolf
SM5Mx