[TOEC] DA0HQ -dopade eller ..?!

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Wed May 5 00:39:27 PDT 2010

Hej Rolf,

Luften mellan raderna spelar definitivt ingen roll. Ej heller tycker jag det
var för mycket luft i meddelandet som sådant, men jag kanske inte fattade
det finstilta mellan raderna.

Det jag reagerade mot var att ARRL och DARC varit så passiva i att bemöta
kritiken (eller att bekräfta eventuell relevans).

Alla vi som tävlar på nordiska breddgradder är nog tämligen vana att hantera
en "förlust" i en test. De geografiska förutsättningarna är ju som bekant
sådana att det under huvudelen av solcykeln inge är speciellt lätt att
konkurrera från våra norra breddgrader.

Jag har i alla fall inte hört så mycket avundsjuka eller misstroende mot bra
resultat, men jag kanske befinner mig för långt från den svenska
verkligheten. Däremot följer jag den ryska interna debatten ganska väl och
den innehåller en hel del i den riktningen. Huvudsakligen tror jag att
kritiken som finns mot en del individuella ryssar och vissa klubbar är rätt.
Undersökningar som gjorts med SDR-teknik har varit synnerligen tydliga och
man har kunnat konstatera samtidig sändning på två olika frekvensband i
tävlingar då detta inte är tillåtet. Med samma teknik har man bevisat att en
klubbstation haft tre samtidiga signaler igång på samma band. Om inte det är
fusk och om man inte ska belysa det, då vet jag inte riktigt vad som är
syftet med att ha en öppen debatt om sportslighet eller dess motsats.

Visst kan man lyckas med fantastiska resultat genom att befinna sig inom
reglernas råmärken. Det tycker jag många nordiska stationer har bevisat
under årens lopp.

Så den debatt som försigår mellan URE och DARC, med ARRL som hittills passiv
beaktare, tycker jag ändå är av principiellt intresse.

Det som är förvånande är att ARRL som organisatör inte kunnat komma fram
till samma resultat som spanjorerna (som ju de facto är minst sagt en part i
målet). Vad detta beror på ska inte jag gissa utan den minsta insyn i saken
som sådan, men någonstans har ju endera eller alla parter gjort något eller
mycket fel. En snabb analys av ARRL och DARC borde kunna bevisa det ena
eller andra i stället för den tystnad som nu skapar spekulationer.

73 de Mats, LRR