[TOEC] CQWW CW SM5MX SOSB 160 LP

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Mon Nov 29 08:16:36 PST 2010

                   CQ Worldwide DX Contest, CW

Call: SM5MX
Operator(s): SM5MX
Station: SM5MX

Class: SOSB/160 LP
QTH: JO99cf
Operating Time (hrs): 27

  160:  517    11       62
   80:

   40:
   20:
   15:
   10:

------------------------------
Total:  517    11       62  Total Score = 44,238

Rig: TS-850SAT
Ant: Toploaded 18 mh vertical
Log: TR4W v4.229

Jag kan inte låta bli att lägga till en fundering om dessa fantomstarka stationer
med fyrställiga signaler, främst från Sibirien och andra platser österut, som timme
efter timme ropar CQ i rasande fart, lyssnar kortare tid än det tar att sända min
anropssignal - och aldrig svarar någon, såvitt jag kan höra. Vad är det för enorma
sändare och antenner de har, och vad är det för operatörer som kör?

Ibland tänker jag mig att det är ungefär som killar som just köpt ett fiskekort - den
enda kvalifikationen - och sedan av misstag råkat hamna bakom spakarna i en rysk
överljudsbombare.

För första gången på flera tester
 lyckades jag
 denna gång f ö köra LZ9W.
Så varför sitter jag här och surar egentligen? :-)

73,
Rolf
SM5MX