[TOEC] CQWW CW SE5E SOAB(A)

SM5AJV sm5ajv at qrq.se
Tue Nov 30 13:30:40 PST 2010

Vilken härlig CW-helg! Med mer än 3000 QSO i loggen får man känna sig rätt nöjd!
I år blev det ingen Multi-satsning hos SK3W, så det gav möjligheten att åter köra
från min egen station. Det är lite som att byta från hangarfartyg till optimist-jolle.

Jag åkte upp till QTH:t redan på torsdagskvällen eftersom jag ville ha hela fredagen
till förberedelser. Under veckan hade det kommit en del snö men inga jättemängder och
det såg väldigt "lagom" ut hela vägen upp. Men när jag väl kommer fram i beckmörkret
och har 100 meter kvar så har vinden fixat en 1 meter hög driva på vägen. Nåja, det
var ju bara att ta fram skyffeln och försöka skotta sig en glugg och fortsätta!
Men ack vad jag bedrog mig! Jag tänkte inte på att det var djupa hjulspår på den
grusvägen och att det packats en del is och snö i mittsträngen. Jag var obönhörligen
fast! Så det var bara att börja bära det nödvändigaste till stugan och sedan ringa
grannen som dök på fredagsmorgonen för att dra loss mig och sedan skotta fram vägen.
Nästa gång skall jag nog ringa INNAN jag åker.

Fredagen ägnades till att försöka ersätta den befintliga dipolen för 160. Den har
aldrig gått bra och det var en plåga att försöka knipa några multisar på 160.
Tidigare i veckan hade jag labbat lite med parametrarna för en inv-L antenn i Eznec
och kommit fram till en bra kompromiss. Det var rätt bra att ha gjort en känslighets-
analys med avseende på trådlängder och matchning. Och det kändes bra när jag väl fått
upp alla trådarna att jag kände igen värdena på antennanalysatorn. Till slut hittade
jag en bra matchning och vid en jämförelse så verkade den fungera 10-15 dB bättre
än dipolen när jag provade med några stationer. Så nu åker dipolen ner!

Målet var att få några timmars sömn före starten 0100 på lördagsmorgonen. Men efter
allt meckande så hade klockan passerat 22. Mindre än 3 timmar sömn innan en sån här
test är nog i minsta laget.

Jag hade valt att prova att köra den numera förnyade Assisted-klassen. Nu när
Reverse Beacon Net finns tillgängligt så ersätter det ju det stora eländet med
Dx-cluster, där alla sitter och försöker vara först på varje ny spot. Från RBN
så kom det mer än 1.6 miljon spottar under testen. Det innebär nästan 10 spottar
i sekunden! Givetvis är många dubbletter eftersom flera Skimmer mottagare detekterar
samma station. Ett 60-tal Skimmers var igång under helgen.

Användandet av RBN förändrar helt hur man kör Searh & Pounce. Det blir ett väldigt
snabbt hoppande mellan spottarna i bandmappen och man stannar då man hör att en station
avslutar sitt QSO. Kör stationen och gör en snabb konfirmering att callet stämmer
med Skimmer. Det finns en risk med detta beteende och det är att man råkar ropa
på en dubblett. Det är säkrar att först lyssna att callet stämmer och sedan göra
sitt anrop. När man kör den här tekniken så är det inte ovanligt att man får en
rate på över 100 under Search & Pounce. Jag skulle gissa att jag själv körde ca 50% S&P.
Detta var inte alls optimalt, jag hade behövt köra mycket mer RUN på de högre banden
för att få rejält med 3-poängare. Dock så blev det gott om multipliers i loggen.

Efter 23 timmar non-stop körning började tröttheten komma och jag bestämde mig för
att sova drygt 4 timmar. Det behövdes verkligen för synen "svajade" till en aning
innan huvudet hamnade på kudden.

Planen var att vara med om 'sun-rise' på söndagen och jag hann nog i varje fall
sitta vid radion och det blev en del kört på 160 och 80. Den "nya" 160-meters
antennen var verkligen värt mödan och gav ett rejält tillskott till antalet
multipliers.

10 meter blev totalt sett en besvikelse och glömdes bort en aning eftersom det
var så kul att köra alla andra band. Bandmappen var ju hela tiden fylld av "godis".

Tyvärr tillbringade jag nog lite för mycket tid på 80 och 40 och det fattas många
3-poängs QSO på 20 meter. Dock fick jag två super fina timmar på 20 meter under
söndagen med totalt 300 QSO! Tänk om man hade fått några sådana timmar ytterligare.

Så här blev slutresultatet:

Call: SE5E
Operator(s): SM5AJV
Station: SM5AJV

Class: SOAB(A) HP
QTH:
Operating Time (hrs): 42:22
Radios: SO2R

  160:  234     8       53
   80:  787    19       93
   40:  808    34      125
   20:  811    28      104
   15:  367    29      120
   10:   27     5       19
------------------------------
Total: 3034   123      514  Total Score = 3,168,438

Radio 1: FT1000MP + L4B
Radio 2: TS-480 + Clipperton-L
160: inv-L
 80: inv-V + GP
 40: 2 el Yagi + GP
 20: C3 + dipol
 15: C3
 10: C3
Log: WinTest

Och om inte loggrättningen ställer till det blir det ett nytt
svenskt rekord i SOAB(A).

73
Ingemar SM5AJV