[TOEC] SK6AW M/M & SM6U SOAB/HP

SM6U, Rickard sm6u at sk6aw.net
Sun Oct 10 09:49:53 PDT 2010

SK6AW - Multi-Multi

Band   QSO   Points  Mults
3.5    287   574     36
7      434   862     44
14     568   1395    62
21     332   928     44
28     6     16      4
Total  1629  3780    192

Score  725.760

Grattis till SJ2W för en UFB M/S score! Vi tar upp fajten om ett par decennier
när våra master har växt till sig ca 30-40 meter till och antennerna förökat sig :-)

Ingen ytterligare kommentar om klubbens resultat eftersom jag själv inte var på plats.

-----------------------------

SM6U - SOAB High Power

Band   QSO   Points  Mults
3.5    74    149     25
7      179   358     31
14     285   675     38
21     91    258     24
28     1     2       1
Total  630   1442    119

Score  171.598

Ja, detta blev en intressant helg. Har inte känt sådan vånda att slutföra en
test sedan jag körde SAC SSB 2004 med 2x25 meter tråd som knappt hängde över
marknivå med 5w uteffekt. När jag tänker efter var det nog roligare den gången
eftersom jag aldrig kört med riktiga prylar innan dess.

Lånade QTH av SM6YOF, Jan-Inge som har en strategiskt placerad OB12-4. Stationen
var inte körd på länge och tidsbristen gjorde att vi började sätta upp prylarna
bara två timmar innan testen. Allt verkade gå väl, testen började och allt
rullade på finfint. JA och VK ramlade in på 40m under eftermiddagens ljusa
timmar och allt verkade väl.

Något senare på 15m sprakade det till i uteffektmätaren som var specad till 3kW
(Diamond), den tackade för sig vid körning med ca 800w och något hög SWR.
Kopplade ur mätaren och körde vidare på instrumenten i SB220, fine. Någon timme
efter detta vid försök till avstämning "dog" slutsteget när effekten höjdes,
alla mätare lade sig till vänster och biasen verkade vara helt utflippad.
Sänkning av effekten = allt OK. Uteffekten långt under 1kW, underligt? Körde
vidare med något reducerad uteffekt eftersom allt verkade normalt. Fick strax
efter detta en rapport av "grannnen" att min signal var +/- 25kc bred. Bort med
steget och det fick bli QRP 100w i några timmar. Var chanslös på 20m så jag
valde att gå ner på 40m tidigare än brukligt där signalen otroligt nog stod sig
ett par timmar. Därefter hade min värd åkt land och rike runt och hämtat en ny
uteffektmätare. Det visade sig så att kabeln mellan PA:t och
uteffektmätaren/antennpatchen introducerade SWR i systemet. DC-Mätningar visade
att kabeln var helt OK. Ingen kortis, avbrott eller glappkontakt. Världens oflyt.

Kablarna byttes, allt jackades in, åter uppe i normal uteffekt. För sent för att
köra på 20m då det redan hade packat ihop för dagen. Envisades ändå fortsätta
eftersom multi/QSO-antalet var lågt. Gav nästan ingenting. Sedan fick jag
aldrig upp en riktig pileup på något band, det var som att någon drog ur proppen
eller ersatte antennen med en dummyload. Några frågor till de få motstationerna
om signalstyrkan och läsbarheten bekräftade att jag hördes riktigt bra, men
ingen pileup fanns att tillgå på något band.

Under söndagen blev det inte heller något bra drag, sjutton vet vad som felade.
Allt verkade helt OK, men inget band verkade "fungera" riktigt bra. Låg t.ex.
och lyssnade med B-VFO:n på SK6AW som körde japaner på löpande band på 15m.
Jag hörde i stort sett alla motstationer, men nästan ingen svarade mig. Undrar
om någonting strök med uppe i antennen under lördagen ..?

Slutresultatet blev hälften så många QSO som förra året (hos SM6XMY) och ett
riktigt uruselt resultat tyvärr. Stationerna var snarlika på alla punkter,
iallafall i fungerande skick. Årets mål på minst 1000 QSO var astronomiskt
långt borta.

Tack till Jan-Inge för lån av stationen. Det blev iallafall några poäng i
landskampen. Bättre än noll. Vi får undersöka vad tusan som kan ha havererat
till nästa gång.

Orkade någon läsa allt?

/Rickard
  SM6U