[TOEC] SAC SSB - SE5E

sm5ajv at qrq.se sm5ajv at qrq.se
Sun Oct 10 10:41:11 PDT 2010

Contest         : SAC Scandinavian Activity Contest
Callsign        : SE5E
Mode            : PHONE
Category        : Single Operator (SO)
Overlay         : ---
Band(s)         : All bands (AB)
Class           : High Power (HP)
Zone/State/...  :
Locator         :
Operating time  : 22h50

 BAND   QSO DUP MLTS  POINTS   AVG
-----------------------------------
   80   218   0   38     449  2.06
   40   350   3   55     743  2.12
   20   592   9   58    1363  2.30
   15   229   0   42     617  2.69
   10     3   0    3       7  2.33
-----------------------------------
TOTAL  1392  12  196    3179  2.28
===================================
       TOTAL SCORE : 623 084

Jaha, då var ytterligare en SAC SSB lagd till handlingarna. Hela veckan före testen
kändes det svårt att få upp motivationen. Det var ungefär lika trögt som när CW- och
SSB-delen gick efter varandra. Men när man väl sitter framför riggen börjar adrenalinet
pumpa igen... märkligt! (Har någon lyckats förklara det här för någon utomstående?)

Den här gången skulle min SO2R-box micro2R från microHam få bekänna färg och jag
förberedde mig på att behöva konfigurera Voice Keyer och optioner i flera timmar.
Men helt otroligt, det funkade med en gång! Märkligt :-)

Jag upplevde banden  lite trögkörda, men det var god fart i både 20 och 15 meter
med konditioner över hela världen. 10 meter gav inte mycket. Men PT5T var superstark
på kvällen dock var det väldigt få som upptäckte denna öppning, Han låg rätt ensam
och ropade. Tre fembandare blev det: PT5T, RM5A(SM6LRR) och ES5TV.

Mitt i natten gav min antennväxel upp. Det började med att den glappade väldigt
konstigt och jag fick trixa för att överhuvudtaget kunna välja en antenn. Jag fick
släppa att köra SO2R några timmar och klara mig med en antenn. Men mitt i natten
tog jag beslutet att försöka reparera eländet. Raten var ju ändå så dålig att jag
inte hade så mycket att förlora.  Det visade sig att det var ett 47 ohms  motstånd
som helt plötsligt blivit högohmigt vilket i sin tur gjorde att reläerna inte fick
rätt spänning. Inte konstigt att det var svårt att koppla in dom. Spänningen var
så låg att knappt orkade dra. Som tur var hade jag lite grunkor i junkboxen och två
parallellkopplade motstånd kunde lödas in. Växeln funkade igen som den skulle! Skönt
att inget relä blivit bränt under tiden då det strulade.

En del flyttar av multipliers gick superfint. Extra roligt var att köra 6W/SM6AGR på
flera band. Det hördes lite kalabalik kring PJ-cirkusen, men jag avstod från att ens
försöka köra dom. Jag försökte köra 5R8FU på fler än ett band och tänkte snålåka när
OG5B flyttade Åke till 80 meter. Men inte ens OG5B:s Yagi räckte till för att få igenom
ett QSO och själv kunda jag bara ana Åkes signaler i bruset.

Nordamerika uteblev i princip på 40 meter och jag misströstade länge, tills legenden
och myten Fred, K3ZO, äntligen dök upp och slank in i loggen. Fred kan man alltid lita på!

73
Ingemar SM5AJV