[TOEC] SAC CW SE5E

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Sep 20 02:09:14 PDT 2010

Grattis Ingemar till ett riktigt bra resultat!

Preliminärt resultat för:

SM2T (SM2EZT) SOAB HP

Band  QSO  Pnt  Mul
====  ===  ===  ===
  80m  312  662   39
  40m  405  944   44
  20m  647 1481   62
  15m  301  670   50
  10m   45   91   15
====  ===  ===   ==
      1710 3848  210  Score: 808,080

Hade tillbringat många timmar med att fixa antennerna som blåst sönder och
bygga en ny antenn för 10 meter, 2/2/2. Allt Antennarbete klart 1 vecka
i förväg!,
såg det ut som. Ingen SWR att bråka om på något band.

Jag brukar köra SAC'en från SM2DUX där vi har tystare omgivning och mer
plats.
Det enda som inte är riktigt bra där är att stationen ställs upp just
innan testen i
hans lilla Frigge. Stationsuppställningen är alltså inte fullt ut testad
innan testen.

Åkte ut dit med 4 timmars marginal för att ställa upp och testa
utrustningen.
Glömt tamed ett par nätagg men det var fort hämtat.

För att kunna göra snabba bandbyten och förenkla multiplyer-flytt så
hade jag
ställt upp två riggar med slutsteg. Riggstyrning och nyckling via USB.
Rigstyrningen fungerade klanderfritt under EUHFC men nu var det nåt skumt!
CW'n lät som om den tidskvantiserats med en osynkroniserad klocka.
Ett annat sätt att beskriva det är att det lät som om man använde handpump.
På låga hastigheter lät det ok men på dom högre var det ojämt.
Ingen tid att fixa under testen så det blev att sänka speeden så det lät
läsbart.
Hann precis få tillräckligt färdigt för att kunna starta ca 2 minuter in
i testen.

Konditionerna var som sagt helt underbara speciellt med tanke på
solfläcksminimum.
Har aldrig kört så mycke K/VE och PY på 80 meter i någon annan SAC.
Inga plötsliga solstörningar som dödar banden ingen Auroradämsats och
inget åskväder som störde mottagningen.

Hade satt upp som mål att försöka klara 1500 QSO'n, det blev betydligt mer!
Statestiken visar bara en enda 10 minutersperiod utan QSO'n = pisspaus
mitt i natten.
Första 5 timmarna låg medelraten över 100 trots QRS.

En kul grej var att ca 16:30 bytte jag snabbt till 40, utan PA, bara för
att kolla hur bandet var.
17:30 och mer än 100 QSO senare loggades VK8AV fortfarande utan PA.
Riktigt bra konds.

73!
SM2EZT / Torvald