[TOEC] Regler för IARU Radiosport Contest

Allan H Pettersson sm5css at telia.com
Mon Jul 4 02:02:48 PDT 2011

Jag brukar sällan fördjupa mig i regler för multipliers och poängberäkning
då jag oftast bara kör för lite poäng i hf-cupen, men det är ju helt
idiotiskt om man skulle riskera att bli diskvalificerad pga för stor
felprocent i sin cabrillo-fil! Det skulle ju kunna leda till att exempelvis
nybörjare på cw hellre väljer det mindre nedvärderande "log saknas" än
"diskvalificerad"! Som nybörjare är det inte lätt att ge sig in i racet
bland alla storfräsare som kör så det ryker! Jag undrar vilken hastighet som
ger den bästa raten, inte tror jag att det är 250-takt som en del väljer att
köra i! Jag antar att de flesta log-checking-pgm för cabrillo även kan ta
fram UBN-rapporter, och då är det väl bättre att sända in en log även om
bara 50% skulle vara OK och sedan få en UBN-rapport som talar om vad det är
man missar, man har ju inte fuskat men fått chansen att se vad man behöver
förbättra! Hur man behandlar pappersloggar funderar jag inte på då den
möjligheten är på väg att försvinna.

73 de Allan SM5CSS