[TOEC] CQ-M SOAB MIXED LP RA/SM6LRR

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Sun May 15 03:44:55 PDT 2011

Hade egentligen ambitionen att köra CQ-M i klassen SOAB Mixed QRP, men
verkligheten överbevisade ambitionerna...

Efter ett par timmars kämpande för att komma igenom med 5W och
1/4-vågsvertikal med 120 radialer på 40 meter, beslutade jag mig för att
byta rig från Argonauten till FT1000 då grannens lampa släckts och jag insåg
att ingen skulle bli störd i sitt TV-tittande.

Med 100W blev det drag under galoscherna på på 40 och 80 meter. Jag hade
gjort en 80-metersspole till 40-metersvertikalen för att kunna vara QRV
under Baltic-Contest nästa veckoslut. Den gick över förväntan och det gick
även att köra "pile" på 80 meter SSB med den.

Konditionerna var ganska risiga tror jag men CQ-M är den kul test med
skaplig aktivitet.

I CQ WPX ska jag dock köra 40 meter Single Band QRP. Förra årets vinnares
resultat verkar inte helt omöjligt....

Slutsats:  Även i mindre tester som CQ-M är det otroligt svårt att med QRP
köra RUN och hålla QRG längre än 10 minuter. Hur man lyckas i en stor test
som WPX att köra RUN över huvudtaget med QRP blir intressant - till och med
med en ganska potent antenn på 40 meter.

Min gissning är att man nog behöver en roterbar antenn (2-3 element
fullsize) på minst 25-30 meters höjd på 40 för att få riktig behållning av
WPX som QRP...

73 de RA/SM6LRR, Mats

 Contest         : CQ-M International DX Contest
Callsign        : RA/SM6LRR
Mode            : MIXED
Category        : Single Operator (SO)
Overlay         : ---
Band(s)         : All bands (AB)
Class           : Low Power (LP)
Zone/State/...  :
Locator         :
Operating time  : 9h26

 BAND   SSB    CW P150  POINTS   AVG
-------------------------------------
  160     0     0    0       0  0.00
   80    43    79   28     223  1.83
   40    33   194   40     433  1.91
   20    13    37   16     116  2.32
   15     4    29   13      76  2.30
   10     0     0    0       0  0.00
TOTAL    93   339   97     848  1.96
        TOTAL SCORE : 82 256

Dupes are not included in QSO counts neither avg calculations

Operators       : SM6LRR
Soapbox         :