[TOEC] Baltic Contest SE5E (SM5AJV) SO Mixed HP

SM5AJV sm5ajv at qrq.se
Sun May 22 02:27:20 PDT 2011

Årets Baltic Contest var en trevlig upplevelse. Bra aktivitet,
även om det skulle kunna vara ännu högre från de skandinaviska länderna.
Det är ju trots allt våra grannar på andra sidan Östersjön som bjuder in
till en trevlig natt.

Den här gången provade jag att köra s.k. 'in-band SO2R' som innebär att
man lyssnar och sänder på samma band samtidigt. Jag har bara ca 30 meter
mellan dipolen och min tråd-GP. Den ena riggen låg på SSB- och den andra
på CW-delen. Visst brusar det rejält från sändarna, men det gick ändå
att sända och lyssna samtidigt. Om man särar på antennerna ytterligare
så skulle det nog gå hur bra som helst. Sändaren i FT1000MP brusade betydligt
mer än den något yngre TS-480. Vad jag förstår så har många nyare riggar
betydligt mindre sändarbrus. Någon som har koll på vad t.ex. K3 och TS-590
har för tx-prestanda?

Vi får se hur långt resultatet räcker. Det ligger i ungefär samma nivå
som SJ2W hade förra året.

Contest         : Baltic Contest
Callsign        : SE5E
Mode            : MIXED