[TOEC] reversebeacon

Allan H Pettersson SM5CSS sm5css at telia.com
Wed Nov 28 15:14:34 EST 2012

Jag körde bara på skoj en del i helgens CQWW Contest på cw.

Av nyfikenhet gick jag nu efteråt in på www.reversebeacon.net och kollade
(100 rader) på min egen signal SM5CSS.

Förfärad upptäcker jag att HA6PX påstår att jag kört uppe på 1879,2 kHz, 25
november at 2016z!!

Jag körde ett QSO 2012z på 1812 kHz, och nästa QSO 2036z på 1817 kHz. Jag
var aldrig någonsin över 1850 kHz, jag hade inte ens i minnet att vi fått
utökat frekvensområde på 160m, och K3:ans frekvens registreras alltid i N1MM
för varje kontakt.

Eftersom jag ej aktivt tävlade så fanns ju ingen orsak att jag skulle missta
mig i "stridens hetta", och skulle jag ratta så långt upp i frekvens så
skulle jag ju behöva ratta lika långt ner i frekvens igen, och det skulle
aldrig ha gått mig obemärkt förbi!

Jag har ju sett diskussioner om ett par (osäkra) hundra hertz under 3510
enligt SAC tävlingsbetämmelser, men det är ju nästan ingenting jämfört detta
påstående att jag nu skulle ha  kört 29,2 kHz ovanför högeffekt-gränsen 1850
kHz enligt PTS licensbestämmelser!

Jag vet inte hur mycket tävlingsledningar drar slutsatser av sådana där
uppgifter, men får man rött eller gult kort (eller poängavdrag) för sådana
där påståenden, då ska ju f-n köra contest i fortsättningen!!

Vad betyder informationen i kolumnen cq/dx, där det i mitt fall står CW CQ
[LOTW] ??  CW stämmer givetvis. CQ  har inte jag sänt, för hör och häpna,
jag sände inte ett enda  CQ  under hela testen och jag har inte laddat upp
loggen till LOTW ännu!

När jag klickar på HA6PX så säger DXwatch att HA6PX ej finns i deras
databas!! Jag har inte satt mig in i hur reversebeacon fungerar och om dessa
stationer för någon logg över sina registreringar, men om HA6PX inte finns i
databasen så finns det väl förmodligen ingen info att hitta över huvud
taget?? Om jag fattat det mesta fel så ber jag om ursäkt!

Någon som har några informationer/förklaringar/synpunkter??

73 de Allan SM5CSS