[TOEC] RDXC SM5MX RMX

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Thu Mar 20 06:54:25 EDT 2014

Russian DX Contest

Call: SM5MX

Class: SOSB/40 LP
QTH: JO99cf
Operating Time (hrs): 24

  160:
   80:
   40:   462       127       56           60
   20:
   15:
   10:
Total:  462    127       56        60  Total Score = 406,696

Club: SK0QO

Comments:
Rig:      K2\100
TX-ant: GP
RX-ant: 2 x 10 m dipole
S/w:     TR4W

Först vill jag gärna gratulera SK3W och SJ2W å det varmaste till fantastiska resultat i årets RDXC!

Jag gissar, att jag nog till att börja med behöver en större tomt än vad som erbjuds här i Tyresö. Och nog också färre grannar, även om de jag har är riktigt trevliga.

Ändå är jag rätt nöjd med den mycket enkla kombinationen med en GP som TX-antenn och en 2 x 10 m dipol som RX-antenn på 7 MHz. Som alltså nästan ryms på tomten.

F ö anser jag att det borde finnas en LP-klass i kategorin SOSB i fler tester, särskilt i större evenemang som RDXC, som har tillräckligt många deltagare för sådant. Med mina 100 watt har jag nu "på papperet" en claimed score som ligger över det gällande SM-rekordet på 7 MHz SOSB, men jag vet av erfarenhet att UBN-rättningen i RDXC går mycket hårt åt de flesta claimed scores.

Som vanligt är det nog bara att spotta i lurarna och ta nya tag nästa år, för jag tror inte jag kan se fram emot någon LP-klass för oss SOSB:are. Att man ej heller öppnat för Remote-körning i RDXC tyder nog snarast på att man inte hänger med riktigt där borta. Mitt råd till de berörda: håll gärna efter fuskare, men blanda inte in oss andra!

73,
Rolf
SM5MX