[TOEC] Hur man lyckas köra FT4JA

Jan-Eric Rehn jan-eric.rehn at telia.com
Fri Apr 1 12:29:17 EDT 2016

Hej!

Jag har radion på "pyslyssning" medan jag liggande på sängen läser nya
numret av QTC.

Frekvensen är 21037, med en för mina förutsättningar stark FT4JA pumpande
599 och TU NA. Jag är lite ledsen att jag inte kan ropa honom, när han hörs
så bra. Han har kört NA i princip hela eftermiddagen och var inte lika stark
i början. Han kör NA-stationer på löpande band. Klockan är någonstans mellan
1600-1700 och plötsligt sänder han 3W? eller var det bara ? (har inte
lyssnat så intensivt). I nästa ögonblick sänder han SK3W 5NN och därefter TU
NA.

Vem 17 på SK3W ropar och kör FT4JA, när han mellan varje QSO sänder TU NA???
Visserligen gör FT4JA ett stort fel själv, när han kör SK3W, men största
felet gör ju SK3W!

Det är sådana gånger man skäms att vara svensk. Vi skäller och bråkar på
syd-européerna och mest italienarna för deras dåliga disciplin och så händer
en så'n här sak.

Skärpning!!!

73 från en ledsen Janne, SM3CER