[TOEC] Hur man lyckas köra FT4JA

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Fri Apr 1 16:20:57 EDT 2016

FT4JA var hiskeligt svårkörd just beroende på deras konstanta Non-EU
strategy...  Var samma sak mot AS/OC i morse, timme efter timme...  Jag kan
förstå om man lyssnar efter svåra riktigt svåra riktningar och försöker
tillfredsställa öppningar som varar en kort stund, men JA från FT4 är banne
mig inte svårare än Europa.

Efter att ha erhållit direkt-QSL från kanske 300 olika stationer efter XV2D
inser jag dock att det finns risk att det är pengarna som drar. Europeer
skickar i genomsnitt max en USD eller IRC. Japaner skickar väldigt sällan
mindre än 2 USD - ofta 3 USD... Jänkare likaså.

VK0EK hade betydligt bättre metodik och körde kortare pass med riktade
anrop till regioner...

Klart som sjutton att det inte är så snyggt att ropa då DX tydligt anger TU
NA... Jag hade FT4JA i ena örat och de hade programmerat loggprogrammet med
TU NA och program brukar inte missa :)

Jag tror helt enkelt att det är krass ekonomi som ligger bakom fransosernas
envetna anti-EU strategi. Då JA fadade bort och inga amerikaner fanns att
tillgå, då blev EU helt plötslig bra utfyllnad innan jänkepilen inleddes.
Verkligen inte så bra Ham Spirit med handen på hjärtat...

73 de LRR, Mats