[TOEC] ES OPEN HF: räkneproblem i SSA HF Contest Cup

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Sat Apr 16 03:59:02 EDT 2016

Hej,
De lite speciella reglerna i ES OPEN HF gör att det blir ganska knepigt för automatiken vid uppladdningen till SSA HF Contest Cup att räkna rätt.
Enligt reglerna får man ju köra alla stationer på nytt var och en av de sammanlagt 4 timmarna. Jag har på skoj deltagit någon dryg timme i testen och kört sammanlagt 34 QSOn, varav 9 stationer på nytt timme 2. När man laddar upp sin Cabrillofil tolkas den då som 25 QSOn och 9 dupes.
Såsom uppladdat när jag kört Low Power står det nu att jag kört 34 QSOn (korrekt) men bara fått 38 poäng (felaktigt).
Det här har ingen egentlig betydelse för mig, eftersom jag inte delar på allvar i vare sig SSA:s HF-CUP eller i ES OPEN, men för dem som verkligen tävlar i SSA-Cupen befarar jag att det här kan ställa till en del problem.
Kanske blir det lite extra räknejobb för dem som hanterar administrationen bakom Cupen!
73,Rolf