[TOEC] Fw: Vad är detta?

Jan-Eric Rehn jan-eric.rehn at telia.com
Thu Feb 4 15:31:07 EST 2016

Hej Ben!

Tack för svaret och förklaringen.

Oavsett om det är tillåtet att ha dessa tillägg i Finland, så blir det
väldigt problematiskt för alla loggprogram. XXXXX/SA blir ju SM, Sverige som
land och för prefixjägare blir det SA0 som prefix. Vad /S blir i
loggprogrammen vet jag inte - kanske okänt land. Strul blir det i vilket
fall som helst. Och att det sedan förekommer en svensk signal med samma
tillägg är ännu underligare (SM6AAL/S). I Sverige är ju inte ett sådant call
tillåtet.

Vad jag känner till, så är det bara ett fåtal tillägg man kan göra efter ett
call - /AM, /M, /MM och /P och kanske något/några till och vilka de flesta
loggprogram förstår. T.ex. är ju inte /QRP ett godkänt tillägg efter ett
call, även om många använder det. Jag tror det t.o.m. finns någon contest
som har i sina regler, att dom som kör QRP ska använda /QRP efter callet.
Inte bra. Jag hörde också i REF Contest flera franska stationer som använde
nummerbeteckningarna på sina "departments" efter sina call, t.ex. F5XXX/24.
Inte heller bra.

Nåja, callen stod under rubriken "Retired Callsigns/prefixes:", så det
innebär väl, att de fanns med i några tidigare cty.dat, men att de nu tas
bort igen.

73 de Janne, SM3CER

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hej Janne

Jaha du undrar varför man har tillägg till suffix  förstår jag

Jo det är så att 2 gånger i året hålls en antikradio aktivitet
Den största och viktigaste går av stapeln vid Finlands självständighetsdag
den 6 december
Den andra är Finlands armés flaggdag då det hålles många parader
Den infaller på Marsalk Mannerheims födelsedag den 4 Juni
Aktiviteten begränsad till 80m och 40m

Aktiviteten med radio består i att man aktiverar gamla militär
radiostationer
Som man restaurerat.
först kör man CW sedan AM
Nu lommer jag it tillägget i suffixet
Enligt telekonventionen får man göra tilläg till SUFFIXET tex om man fyller
50 år så sätt dit /50
Första två teckknen i en anrops signal hänvisar till i vilket land stationen
befinner sig och det är obligatoriskt
Sen till det som förbryllar dig förstår jag (Jag har påpekat detta till
traditionsradisterna att det finns frågor om detta)

/SA = Suomen Armeija (Finska Armén)
De stationer som har det tillägget använder stationer som har använts i WWII
icke enbart finsktillverkade

/S = Sotilas = Soldat Det tillägget användes av stationer som använts av
någon armé
( Jag kör OI6SP/S med Ra200 alltså = /S Kör jag med 2W-Br/40 =/SA )
Stationer som har tillägg efter anrops signalen måste ha en armé station som
är minst 30 år gammal

Alltså detta /SA har inget att göra med svenska PREFIXE SA

Hälsa Rune
Och fins det flera frågor fins jag på Radiomässan i Eskilstuna 2 aprill
Får gärna förklaras i QTC angående Prefix och Suffix
Mailet med svar får du gärna sätt ut i TOEC spridningen
Aktiviteten är ingen tävling

73's de Ben OH6PA