[CCF] Re: EI VOI olla totta - no, ei todella olekaan!

jukka.klemola@nokia.com jukka.klemola@nokia.com
Fri, 27 Dec 2002 23:24:21 +0200

Terve,
Minutkin on mainittu kirjeessä eikä sitä olla minulle
erikseen lähetetty.
Onneksi sain tämän maililistan kautta.

Jos asia ei kosketa lukijaa, minun romaaniani ei kannata lukea tämän pidemmälle.

Käytän tätä jaksoa muutaman kilobitin verran koska minustakin siltä tuntuu.

..
> [...]
> vastaavasti ennen
> lehden postitusta ovat kilpailuohjaajat, Rami, OH2BCI; ja
> Jukka, OH6LI,
> lukeneet pääkirjoituksen eikä heiltä kummaltakaan ole tullut
> sellaisia
> kommentteja, jotka olisivat antaneet syytä muuttaa mielipidettäni. Ei
> myöskään Joulukilpailun järjestäjiltä tullut tässä vaiheessa
> kommentteja
> kirjoituksen sanomaan. "Hankala asia" ja "Pienistä asioista
> isommat asiat
> saadaan tehtyä" olivat keskeiset näiltä tahoilta tulleet kommentit.

LI:
Väärinkäsityksen välttämiseksi, minä en saanut nähdä kirjoitusta
ennen lehden painoon menoa, eli en päässyt aidosti kommentoimaan.
Oma primitiivireaktioni asiassa oli että jos tuo tulee tosiaan lehteen,
yhteistyötä on vahingoitettu.
Se oli kommenttini.
Siitä kommentista olisi voinut havaita että fiksattavaa olisi ollut.
Olen selittänyt fiksattavia kohtia kolmessa eri puhelussa päätoimittajalle.

Allaolevasta minulle tuli kuitenkin selväksi että pääkirjoituksen
kirjoittikin puheenjohtaja.

>          On siis aivan turha yrittää tästä asiasta rakentaa jotakin
> meganomaanista juopaa puheenjohtajan ja kilpailuohjaajien
> välille. No deal!

LI:
En ole ylläolevasta kappaleesta ihan tarkalleen samaa mieltä.
Ei sentään megalomaanista, mutta juopaa tuli.
Eikä sitä rakenneta tämän meidän keskustelun ulkopuolelta.
Vaan tämän sisältä, nytkin.

Itse olen uusi hommassani ja kommentoinnin taso yllätti.
Puheenjohtaja antaa palautetta ohjaajatason henkilölle pääkirjoi-
tuksessa jonka levikki on yli 5000 kappaletta ja ohjaajan
vastuualueella on noin 5% jäsenistöstä.
Olen nyt varautunut ja varuillani, mutta en varsinaisesti pelkää
vaikka vastaavaa tapahtuisi minun kohdallani.
Ikävää sellainen kyllä olisi.
Tehtänsä jättävä kilpailuohjaaja saa sympatiani.

> Meidän kaikkien yhteinen huoli on kotimaan kilpailuiden
> hiipuva osanotto,
> jota pääkirjoitukseni nimenomaan käsitteli. Peräänkuulutin osanoton
> helppoutta ja todellisia keinoja kilpailuiden suosion
> kasvattamiseksi.
> Sinänsä myös ihmettelen, jos liiton puheenjohtaja ei saa esittää
> kannustavaa mielipidettä jonkun osa-alueen kehittämiseksi tai olla
> huolestunut jonkun osa-alueen hiipumisesta.

LI:
Keinot joilla 2002-kilpailuohjaajat halusivat kotimaankilpailujen asiaa
edistettävän, ovat
+ asioiden tekeminen yksinkertaisemmaksi kilpailujen järjestäjille,
+ sääntöjen selkiyttäminen,
+ saman pistelaskupalvelun tarjoaminen kaikille osallistujille ja
+ tulospalvelun nopeuttaminen.

Ikävää havaita että puheenjohtaja on edelleen eri linjalla.

Oma "bottom line" on kuitenkin että on hyvä kun asiasta keskustellaan.
Kirjoitellaan mitä kirjoitellaan kunhan on aktiviteetin nimi oikein.

Kotimaankilpailut saavat nyt julkisuutta ja sitä kautta varmasti
osallistujia joista osa saattaa jäädä mukaan pidemmäksikin aikaa.

> [...]
> "että hänen kotimaankilpailunsa taitavat jäädä nyt tähän." Kouvolassa
> pidetyillä Viitospäivillä paikalla olleet kolmisenkymmentä amatööriä
> lukivat suoraan painosta tullutta lehteä ja tilaisuuden
> jälkeen kahveilla
> Putkiradiomuseolla tuli myös muutama äskeisen kaltainen kommentti.
> Unohdammeko siis nämä, jotka haluaisivat olla mukana mutta
> joilla ei ole
> siihen teknisiä mahdollisuuksia? Kyllä minä ainakin haluaisin
> nähdä heidät
> edelleen mukana kisoissa ja tuloslistoilla! Entä sinä, Pasi?

LI:
Tämä juttu lähti kyllä liikkeelle jo ennen syyspäiviä kun puheenjohtaja
sanoi että pyrimme Raimon kanssa pitämään järjestäjiä liian pumpulissa.

Oma vastakommenttini oli että ensinnäkin halusin järjestäjän
Joulukilpailulle kun Kangasalan radiokerho ilmoitti ettei sillä ole
kykyä järjestää 2002 kilpailua ja toisekseen koska haluan kaikille
osallistujille saman kohtelun lokintarkastuksen suhteen ja että haluan
tulospalveluun täsmällisyyttä ja nopeutta.

Syyspäivillä totesin että asiaa käydään läpi kevään kuluessa mutta
sitä mahdollisuutta ei minulle jätetty vaan asia on nyt pakotettu
esiin aikataulusta reippaasti edellä ja keskustelumenetelmä ei ole
lupaamani vaan on tässä netissä.
Tämä kyllä sopii ja päätöksen tekoon CCF:n foorumi on riittävän
laaja.

Fin-Ham lista on mukana tässä asiassa omasta näkökulmastani
turhaan, eivät nämä asiat juuri kiinosta kuin aktiivikilpailijoita.

> [...]
> toivottavasti pääkirjoituksestani kimmokkeen saaneina ovat
> nyt jakaneet
> Riston, OH3UU, tekemää kotimaisten kilpailuiden ohjelmaa
> nykyisille ja
> vanhoille kotimaan kilpailuiden osanottajille. Juuri tällaisella
> positiivisella markkinoinnilla - joita pääkirjoituksessani
> peräänkuulutin -
> kotimaan kilpailuiden suosiota lisätään. Hyvä ja hieno tempaus, joka
> varmasti edesauttaa jatkossa monia tulemaan mukaan
> kilpailuihin alentamalla
> ainakin yhtä kynnystä. FB ja TNX! Upea juttu!

LI:
Lähtö tuolle ohjelmiston jakelulle tuli jo paljon ennen pääkirjoitusta.
Itse asiassa jo ennen syyspäiviä, ennen kuin tiedettiin että
Joulukilpailun järjestäjä pitää löytää pikkupaniikissa.

Joulukilpailuun löytynyt järjestäjä NoRa esitti sähkölokikonseptia
ja se oli yksi järjestämisen ehto, joten se meni keskustelussa läpi
varsin kivutta.

Kipu iski jälkikäteen, oletetusta pääkirjoituksesta.
Toive oli ettei se kuitenkaan olisi lehdessä, mutta oli se.

Kun lehti tuli, primäärireaktio oli jättää koko kehittämiset sikseen
ja antaa hommien valua hiekkaan.
Järki kuitenkin voitti ja Joulukilpailu vietiin läpi.
Kusoja workittiin ehkä enemmän kuin milloinkaan aiemmin Joulukilpailussa.

Yleisölle asia olisi ilman tätä laventamista näyttänyt suunnilleen
pieneltä linjaamisen tarpeelta mutta enää ei siltä näytä.

Oletan että SRAL:n hallituksen pitää hyväksyä kilpailutoiminnan
perusperiaatteet ja eri toiminnot, yhteydenpidot ja toimintatavat.
Pyrin tekemään sellaiset Toiminnanjohtajan kanssa joka on käsittääkseni
SRAL:n hallituksen nimeämänä töissä.

> [...]
> toivon, että tuo joulunaluslupaus pätisi ja laajenisi myös
> kaikkiin niihin
> muihin osanottajiin, jotka lähettävät paperilokin.
> Paperilokien määrä on
> pieni ja äsken mainitun hyvän ja hienon markkinoinnin jälkeen vielä
> pienempi kuin aiemmin. Ei paperilokin lähettävä ole yhtään
> sen huonompi tai
> vähempiarvoinen kilpailija kuin se, joka lähettää sähköisen lokin.
> Massamaratonjuoksuissakin tulos lasketaan sekä kärkipään
> ammattilaisile
> että häntäpään harrastelijoille. Kaikille.

LI:
Kilpailun järjestäjä päättäköön omasta puolestaan mitä haluaa tehdä.
Toiminnan linjaaminen saa tapahtua kulisseissa kilpailuohjaajan ja
kilpailun järjestäjän välillä.
SRAL:n tulee parantaa tiedonvälitystoimintaansa tässä kohtaa.
Käsittääkseni ei voi olla hyvästä että puheenjohtaja puuttuu tällaisiin
pieniin yksityiskohtiin kovalla tarmolla ja jättää monta tärkeätä
toiminnan osa-aluetta vaille niidenkin ansaitsemaa huomiota.

Jotkut kilpailijat ovat saaneet sovittua itselleen lokien syöttöön
apua ja se on hyvä asia.
Apu on saatu kaveriapuna, järjestäjällä ei ole rikkaa rokassa vaan
asia on yksityishenkilöitten välinen.
Avunpyyntön on vastattu myöntävästi. Sehän on positiivista.

>          Asia erikseen sitten on, että keskeisen
> liikennekiertopalkinto-kilpailun sääntöjen muuttaminen kesken
> vuoden ei ole
> täysin korrektia niitä kilpailijoita kohtaan, jotka
> paperilokeillaan ovat
> jo päässeet pisteille vuoden kolmen ensimmäisen kilpailun
> aikana. Myös
> tältä suunnalta tuli oikeutettua kritiikkiä esitettyä
> sääntömuutosta kohtaan.

LI:
Tätä palautetta en saanut puheenjohtajalta tämänpäiväisessäkään
puhelinkeskustelussa.
Tulipahan nyt noin 500 henkilön levikillä olevalla maililistalla.
Jos joku kiertoliikennepalkinnon potentiaalisista saajista
ei voi toimittaa sähköistä lokia tai ei ole pyytänyt ja saanut
apua joltakin kaveriltaan, pidän asiaa ihmeellisenä.
Vaikka en ole kotimaan aktiivikisaaja, tiedän että top 10 lokit ovat
järjestyksessä.
Laitan palautteen arvoonsa.

>          Suuntaus sähköiseen lokiin ja sähköiseen lokien
> tarkastukseen on
> tietenkin, tottakai, oikea. Se on tulevaisuutta joka on jo
> täällä. Mutta
> aina on niitä, jotka syystä tai toisesta eivät ole, halua
> olla tai voi olla
> mukana kehityksessä. Heidätkin meidän - liiton ja
> kilpailuiden järjestäjien
> - tulee huomioida. Huomiointi on positiivista kohteliaisuutta
> ja samalla
> hyvää markkinointia kilpailuille.

LI:
Kilpailuohjaajana haluan edelleen jättää tämän asian järjestäjän
päätettäväksi, myös vuonna 2003.
Jos järjestäjä haluaa vastaanottaa paperilokit ja pahvilokit,
kerron avoimesti KSSainion 2002 lokitilanteen joka saattaa tuoda
uutta valoa:
1. kaikissa paperilokeissa ei ollut selvää tekstiä
-> tulkinnanavaraisuutta oli liikaa ja kilpailijan suoritus ei
ollut oikeasti vertailtavissa eikä kohtuudella koneelle syötettävissä
2. ei-sähkölokeja oli myös pahvinpalalla, joka on sanomattakin epäselvä
3. papeilokeissa ei välttämättä ollut sanomia kunnolla eikä kellonaikoja
edes 10 minuutin välein
-> suoritus ei vertailtavissa

Oikeastaan kaikki yllämainitut olisi pitänyt diskvalifioida kylmästi.
Sekään ei olisi reilua.

Nyt valittu sähkölokiasia poistaa epämääräisyyttä ja on mielestäni
todella tehtävissä nyt kun tietokoneet joissa UUloki toimii maksavat
50 euroa ja kavereita jotka voivat lokit syöttää, löytyy varmasti
kohtuuvaivalla.
Minä voin auttaa löytämään lokinsyöttöavun sellaista tarvitsevalle.

Palvelu tavoittaa näin ollen lähes kaikki kilpailijat.
Lisäarvo tulee todellisesta tasapuolisuudesta, joustavuudesta
ja nopeudesta.

Todellinen tasapuolisuus tarkoittaa että aiemmin ei olla
tarkistettu kuin top-8 tai 9 lokit ja muitten tuloksia on
pudotettu lähinnä summittaisesti.
Se ei ole oikein sekään ja kyse on useasta kilpailijasta.

>          Itse olen ollut mukana kotimaan kilpailuissa kohta
> kolmekymmentä
> vuotta. Ne ovat hauskoja, mukavia pyrähdyksiä, joista toivoisin
> mahdollisimman monen hakevan nautintoa joulukinkun
> sulatteluun. Mukana voi
> olla veren maku suussa tai, kuten kirjoitin, yhteyksillä
> herkutellen ja
> nautiskellen! Mukaan voi tulla joko sähköisellä lokilla,
> paperilokilla tai
> ilman lokia - lokipakkoakaan ei enää nykyään ole. Pääasia, että
> mahdollisimman moni tulee mukaan!

LI:
Lokipakkoa ei tosiaan ole.
On kuitenkin toivottavaa että mahdollisimman moni lähettäisi
muistiinpanonsa yhteyksistä jotta pisteen-parin päässä toisistaan
olevat kilpailijat saataisiin oikeaan järjestykseen.

Saattaa olla että jonkin kilpailun järjestäjä näkee vaivan,
ottaa riskit omista virheistään ja syöttää lokit koneeseen
mutta sitä ei ole syytä voimalla vaatia koska työ on
kuitenkin tehtävä vapaaehtoistyönä ja aikatauluvaatimukset
aktiivikilpailijayleisöltä ovat kovat mutta varsin ymmärrettävät.

>          Joulukilpailun CW-osa ajetaan toisena Joulupäivänä eli
> Tapaninpäivänä klo 08:00-10:00 UTC (10:00-12:00 SA) ja
>          SSB-osa samana päivänä klo 11:00-13:00 UTC (13:00-15:00 SA)
> Tervetuloa!
>
>          Kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!
>
>          Jari, OH2BU

Kalakukko 2003 järjestäjät on Varkaus.
KSSainion 2003 järjestää taas SRAL = minä & kotimaan kilpailujen
koordinaattori jos sellainen löytyy
Viitosten Vati 2003 on OH5AI
Joulukilpailun 2003 järjestää toivottavasti NoRa

2003 on hyvällä alulla vaikka kalentereita ei olla vielä vaihdettu.

Toivon työrauhaa itse kullekin vuodelle 2003.

73,
jukka