[CCF] Ehdotus SAC:n

Timo Klimoff timo.klimoff at dnainternet.net
Sun Aug 7 05:12:58 PDT 2011

>Tähän on hyvä jatkaa kysymällä, miten rangaistaan niitä luopioita, jotka:
>a) menevät raukkamaisesti workkimaan Oolannista tai Märketiltä
>b) osallistuvat säälittävästi vain singlebandiin
>c) eivät panosta 100%sti koko kilpailun ajan workkimiseen, vaan saattavat
vastata kesken kisan vaikka puhelimeen tai ehkä jopa keittää perheelle
aamupuuroa
>d) lopettavat kesken ensimmäiseen pieneen takaiskuun
>e) jättävät oman asemansa tyhjäksi, jos eivät itse ehdi workkimaan
>f) joku muu oma vapaavalintainen selitys vajaasuoritukselle

Näistä ovat syntiä a ja e. e-kohdasta ei sen enempää, mutta a-kohtaan
liittyvä sääntö on todella erikoinen. Ilmeisesti jossain vaiheessa
ruotsalaiset hivuttivat SAC:hen sääntömuutoksen, jossa he tasoittivat
maaottelupeliä siirtämällä Oolannin ja Märketin pisteet pois Suomen
pussista. SM3CER:n sivuja tutkimalla muutos lienee tapahtunut SSA:n vuonna
2000 järjestämän SAC:n yhteydessä. Tällehän ei ole mitään muuta logiikkaa
kuin se, että suomalaisilta saatiin muutaman aseman pisteet pois.
Maaotteluhan on historiallisesti ollut nimenomaan maiden liittojen välinen
maaottelu. Ja montako kertaa olette huomanneet Ahvenanmaan
Radioamatööriliiton järjestäneen kilpailun? Aina tällä ei ole ollut
merkitystä lopputuloksen kannalta, mutta vuoden 2009 SAC:ssa tämä ratkaisi
pelin. Vaikka maaottelu tähän ratkeaisikaan niin onhan se hieman hölmöä,
etteivät maaottelusäännöt kannusta menemään workkimaan haluttuihin OH0- tai
OJ0-maihin vaan suorastaan päin vastoin.

c-kohdasta sen verran, että kävin eilen kesken EUHFC-kilpailun kusella.

73, Timo OH1NOA