[CCF] X-ray tason logaritmit auringosta -- Re: Jakso 24 - maksimi meni jo? (20-metriset hongat)

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Wed Oct 10 19:10:45 EDT 2012

Sirs,

Perusfysiikan mukaan taitaa mennä niin, että nelinkertainen ionisoiva
säteily tuplaa elektronien tason plasmassa (rekombinaatioiden takia
ei tule nelinkertaista määrää). Sitten vielä kriittinen taajuus nousee
tuplaksi nelinkertaisella elektronitiheydellä, joten tarvitaan 16 kertaa
vahvempi säteily MUF:in tuplaamiseen (jos ei muita efektejä ole).
Aurinko tuohon helposti pystyy, ajoittain (ja parempaakin).

Onneksi auringon pehmeä röntgen (X-rays) käyttäytyy logaritmisesti,
eli jos noustaa B2-tasolta C3:n paikkeille (esim. pitkä flare), niin MUF
tuplaantuisi. Siis 8% ero säteilyssä johtuen Maa-Aurinko etäisyydestä
tekisi noin 1% eron MUF:issa. Merkitsevin tekijä on kuitenkin kulman
muuttuminen talvella, joten korjaus ionisaatiossa on sini-kertoimella
alaspäin. Siitä huolimatta Winter Anomaly:ssa MUF nousee, vaikka
pitäisi laskea kymmeniä prosentteja. Ionosfäärin kaasujen lämpötila
ja koostumus muuttuvat täysin talvella; magneettikenttä vaikuttaa,
sekä virtaukset. Ei ihme, että 50 vuoden jälkeen edelleen ihmetellään,
eikä selitykset anna oikeita prosentteja (teoria vs. mittaukset). Lisäksi
on se Pohjoisen ja Eteläisen pallonpuoliskon eroavaisuus. Etelässä heikko
Anomaly vain Solar Maximum aikoina.

Edellisen haastavuus on samaa luokkaa kuin vaihtoehtoisten ferriittien
etsintä Amidonin tilaukseen, jota olen äskettäin ollut tekemässä. Ei ole
helppoa jos on epälineaarisuutta, eri taajuuksia, ja viisi lisämuuttujaa.

       Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA

Aiempi tekstini "korjattuna" ja vähän laajennettuna:

Ilkka Korpela [Ilkka.Korpela at Helsinki.fi] kirjoitti:
> Jari kysyi
>
> http://lists.contesting.com/pipermail/ccf/2012-October/011029.html
>
> Eikös Jari pallon pinta-ala ole 4*Pi*r^2. Ja lyhin etäisyys
> Tellukselta Aurinkoon 146 milj. km, pisin n. 152. 8% tuosta
> tulee kun sijoittaa säteet. Siis laskee (146/152)^2 tai
> (152/146)^2. Kumpaa pitääkin referenssinä.

Wippies-vallankumous on täällä! Varmista paikkasi vallankumouksen eturintamassa ja liity Wippiesiin heti!
http://www.wippies.com/