[CCF] X-ray tason logaritmit auringosta -- Re: Jakso 24- maksimi meni jo? (20-metriset hongat)

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Fri Oct 12 18:15:37 EDT 2012

Ilkka-san!

Kyllä minulla on tosiaan kaikki rigien kuoret mustia, ja samoin
huomaa, että oma nahka muttuu tummempaan suuntaan, kun
auringossa workkii. NOAA:n X-ray_käyristä ilmenee, että pitkä
aallonpituus ionisoivassa säteilyssä (4 - 8 Ångström) sisältää
noin 100x enemmän energiaa kuin kovempi (lyhytaaltoinen)
röntgen, joka on hyvä indikaattori äkkipurkaukselle (flare);
sininen käyrä (0.5 - 4A) nousee äkisti, kun soihtu alkaa.

Juu, 8% muutos oli oikein laskettu, mutta se vaikuttaa vain 1%
MUF:iin, mikäli kerroksen koostumus ja kulma aurinkoon olisi
tarkalleen sama puolen vuoden päästä. Iso haaste on analysoida
pelkkä steady-state X-ray taso pallon pyöriessä, saati sitten
kuvaamani auringonpurkaus, ja sen dynaamiset väreilyt pitkin
ionosfäärin kerroksia. Itse asiassa paljon kelejä saadaan näiden
gradienteista ja kerrosten tilteistä, eli geometrian muoto on paljon
tärkeämpi kuin absoluuttinen ionisaatio antennista keliin kytkiessä.

Edellisessä stenoviestissä ei ollut tarkoitus sanoa, että olisi
lapsellista yrittää rakentaa tarkkaa mallia, vaan, että on
hieman varomatonta uskoa, että nykyiset ilmastonmuutoksen
mallit olisivat vielä riittävän tarkkoja, jotta voisi varmuudella
päätellä muutosten absoluuttista alkuperää. Muutoksen alla
luonnon efektit pysyvät joka tapauksessa, eikä ole lainkaan
harvinaista, että ihmisen toimet vaikuttavat ympäristöön.

Suorempi ja helpommin mitattava yhteys löytyy esimerkiksi
ympäröivän luonnon kemiallisella kuormituksella. Vaikeampaa
on jo sitten muutaman kemikaalin yhteisvaikutus, ja niitä uusia
synteettisiä kun on jo kymmeniä tuhansia. Itse näen maapallon
sää- ja ionosfäärisysteemin enemmän kaoottisena oskillaattorina,
joka voi vaikka palata määrättyyn tilaan yhdessä paikassa, mutta
esittää yleensä silloin toista tilaa toisessa maantieteellisessä paikassa.
Täten tilan hallittua kokonaisintegraalia on vaikea määritellä, tai sen
aikavakio on niin tavattoman pitkä, että ulkopuoliset vaikutukset
muuttuvat ennen sisäistä määrittelyä (olisiko tämän jonkunlainen
"terrestriaalinen Heisenberg"?, epätarkkuusperiaatteeseen viitaten).

           Cheers/73, "Zaba" OH1ZAA

P.S. Maapallon kaasukehä on kompleksinen; kuka olisi "kuvitellut"
jet-streamin olemassaolon, josta lentokoneet ottavat peräpotkua?
Ionosfäärissä on monia vastaavia, kuten Equatorial Electrojet.