[CCF] Fwd: Assisted vs non-Assisted

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Wed Apr 6 14:43:05 EDT 2016

Hieno periaate, joka ei toteudu missään reaalisessa maailmankaikkeudessa.

Tätä asiaa on jankattu jo sellaiset 25 vuotta. Ja keskustelu palautuu varsinkin kansainvälisesti käytännössä aina siihen, että "huijarit pitää saada kiinni ja miten ne heikommillakin sieluilla varustetut osallistujat saataisiin noudattamaan sääntöjä". Siitä, että ovatko säännöt alunperinkään vähimmässäkään määrin järkevät, en ole nähnyt näiden vuosikymmenten aikana oikeastaan käytännössä lainkaan keskustelua.

Se vähäinen asiapitoinen keskustelu, mitä olen nähnyt, pohjautuu ajatukseen siitä, että clusteri antaisi kovasti epäreilua kilpailuetua. Missä kohtaa minä päästän välittömästi tunnereaktiona varmistimen irti, kun ihan asiapohjaisesti tarkastellen clusterin vaikutus on täysin mitätön verrattuna asemapaikkaan, antenneihin ja tehoon. Niin ja kai se operaattorikin jotain vaikuttaa, sitä kai tässä ainakin väitetään mitattavan.

Ken epäilee edellä sanotun asiattomuuspitoisen väitteen todenperäisyyttä, voi vapaasti tarjoutua maksamaan huonon operaattorin (minun) matkan johonkin hyvään paikkaan (Karibia) isoantenniselle asemalle workkimaan linukalla ilman clusteria - ja laittaa vastapainoksi hyvän operaattorin (tältä listalta löytyy monta soveliasta) huonoon paikkaan (Pohjois-Suomi) sadalla vatilla ja matalalla dipolilla vaikka valokuituyhteyden päähän. Mieluiten SSB:llä, ettei taidot pääse ihan liikaa vaikuttamaan. Sittenpähän tulee testattua.

-Jari