[OZ-CONTEST] WPX CW 5Q2T(@OZ0J) M/S HP

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Mon May 27 16:15:59 EDT 2013

Hej alle

OZ5BD fik overtalt min kæreste til, at jeg (og hun) skulle have en fri weekend = CQ WW WPX CW.

Jeg gik så glip af et HB-møde i Odense, men de var advaret om, at mødet faldt sammen med denne store contest weekend.

Min 80 M 1/4 vertikal blev bygget lidt spinkel, og kom aldrig op i den ønskede højde. Den var derfor ikke brugbar i denne test, så der var ingen QSO'er på 80 og 160 M. Der er købt dele hjem til forstærkning, så den sættes op senere på året og inden de store contester i efteråret.

Radialerne til min 40 M 1/4 vertikal blev rullet ud efter græsslåningen, og antennen blev forbundet med coax kabel og testet.

Min Yaesu FT-1000MP MK-V blev sat op, og OZ4FFs MicroHAM Digi Keyer II blev forbundet til en sidste test før afsendelse til Rønne.

Jeg gik tidligt i seng og uret bimlede kl. 02.00 dansk tid. Efter en kop kaffe m.v., så var jeg klar - eller det troede jeg. Min 40 M vertikal havde et SWR > 3,5. Ud med pandelygte, analyser og kabel for at finde fejlen. Inden næste test skal jeg have skiftet stikket i boxen, idet det gamle er knækket. Jeg fik antennen til at køre!

Jeg gik så i gang på 40 M. Jeg er så vidt jeg ved eneste 5Q2 station, der er aktiv på CW, så alene det giver normalt lidt pile-up. Jeg fandt med lidt helt en ledig frekvens og kaldte CQ. Intet svar. Derefter kørte jeg lidt S&P, men heller ikke her fik jeg svar tilbage! Nu blev jeg for alvor vågen, da det da ikke kan passe. Output på mit Acom-1000 var > 800 watt og så godt som ingen reflected power, så der kom signal ud.

Jeg skiftede så station til min Icom IC-9100, men mit MicroHAM IC-13 sæt lå hos "svigermor" (kærestens mor) på Samsø, da jeg var QRV derfra i Pinsen, og er QRV derover igen i juli. Så ledte jeg efter min USB->RS232 omsætter, men den var som sunket i jorden. Jeg fandt mit DB9 kabel med CW-jack på, men uden en USB->RS232 omsætter, passede det ikke til min PC. At bruge min CMOS Keyer og Bencher håndnøgle var en option, som jeg valgt fra med det samme. Som OZ1ETA siger: "livet er for kort til manuel CW".

Så prøvede jeg OZ4FFs MicroHAM keyer op mod min IC-9100. Det var også en no-go, da jeg aldrig fik forbindelse mellem MicroHAM boxen og min IC-9100. Jeg bliver aldrig gode venner med Icoms måde at køre med CAT interface på.

Jeg prøvede igen min FT-1000, og nu var det blevet så lyst, at der var lidt "hul" på 20 M. Min første QSO blev så med 4J6RO på 20 M 02.41 UTC. Han svarede med det samme. Tilbage til 40 M for at køre TM6M, hvorefter det igen ikke var muligt at køre flere stationer!! Jeg fik fat i OZ5BD, som tog et USB->RS232 kabel med. Han landede kl. 04.00 UTC og blev sat på radioen, for at finde ud af, om det var mig eller radioen, der var ubrugelig. Jeg tørnede så ind 1½ time.

Da jeg stod op, så meddelte OZ5BD, at det var stationen. Ved fælles hjælp fik vi så skiftet tilbage til min IC-9100, og fik med lidt besvær gang i CW fra PC'en. Der var så ingen CAT forbindelse, men det var nok muligt at huske båndskift både i Win-Test og på PA-trin.

OZ5BD var indisponibel lørdag fra kl. 07.30 UTC til ca. kl. 14.00 UTC. Jeg fortsatte så på 20 M, indtil ca. kl. 09.50 UTC, hvor jeg fiskede 4U1ITU og KP2M som nye båndlande på 15 M. Efter en frokostpause fortsatte jeg på 15 M, hvor det blev til JA og BA på long pass. JA svarede endda med antenne mod NA.

Med de i øvrigt dårlige forhold SMS'ede jeg mine "oplevelser" til OZ5BD, og efter lidt skriveri frem og tilbage, så aflyste vi den store contest som Multi/Single i år, og jeg fik QRT det meste af weekenden.

Mest for træningens skyld kørte jeg lidt på 40 M lørdag og søndag aften, og det gav også nogle pile-ups, hvor jeg godt nok er i novice.

Vores mager høst blev som følger:

BAND   QSO DUP  PFX  POINTS   AVG
-----------------------------------
  160     0   0    0       0  0.00
   80     0   0    0       0  0.00
   40   111   0   81     252  2.27
   20   101   1   89     147  1.46
   15    10   0    8      16  1.60
   10     0   0    0       0  0.00
-----------------------------------
TOTAL   222   1  178     415  1.87
       TOTAL SCORE : 73 870

QRV 5 timer og 37 min.

Udstyret var: 1 periodisk defekt Yaesu FT-1000MP MK-V, Icom IC-9100, Win-Test version 4.10, Acom 1000, 1/4 vertikal til 40 M og Mosley TA-63N til de andre bånd.

Sjovt nok kørte jeg 2 RTTY kontakter med min FT-1000 MP og OZ4FFFs MicroHAM box uden problemer for mindre end 2 uger siden. Det er vist meget godt, at den er på vej ud, og jeg næste gang kører på min Elecraft K3 (brugt), der  blev leveret dagen før. Det var ikke lige tidspunktet at indføre en ny station, hvor man skal glo i manualen hele tiden under en contest.

Min næste større radioaktivitet bliver VHF/UHF/SHF FD i juli (=efter regnskabssæsonen og alle selvangivelserne), hvor jeg er QRV fra 6M til 23 CM hjemmefra. Derefter OZ1HQ weekenden efter. Her arbejdes der stadig på en QTH og et ledigt bånd og mode.

Jeg er også QRV fra Samsø formentlig delvis uge 30 og 31 på HF CW, og ellers bliver det i efterårets større contester.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen