[OZ-CONTEST] ARRL DX SSB - 5Q2T

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Wed Mar 5 16:12:34 EST 2014

Hej alle

Min deltagelse i ARRL SSB levede ikke op til forventninger på CW delen. Jeg var endda oppe kl. 02.00 dansk tid lørdag morgen for at køre 11 QSO'er på 80 M og 2 QSO'er på 40 M - GAAB. Det blev til et par enkelte nye stater på de 2 bånd, men jeg er meget langt væk til et WAS på de 2 bånd.

Lørdag formiddag blev så brugt på andre gøremål, og fra kl. 11.45 UTC var jeg med igen. 20 M var et meget dødt bånd, og 15 M blev nedprioriterede, da jeg her kun mangler ND og SD (og Hawaii som desværre ikke er med på den gode side i denne test). Jeg gik forholdsvis hurtigt på 10 M og kørte en masse stationer. Heller ikke her blev det til mange nye stater.

Lørdag kørte jeg også 15 M, og da kæresten kom forbi, så kunne hun godt se og høre, jeg havde en del at lave. Det tog vel små 20 min. før jeg kunne sige goddag. Kæresten spurgte i øvrigt på et tidspunkt, hvad det var for nogle "5 kilowatt" jeg hele tiden talte om :-)

Jeg brugte call'et 5Q2T og det gav nogle spøjse opkald fra et par UK-stationer og et par mere. Det er vist ikke alle, der ved, at 5Q er en del af Danmark. Der var også et par NA stationer, der spurgte til land (QTH), så de er heller ikke opdateret derover alle sammen.

Jeg var ifølge logprogrammet med i ca. 10 timer, og udstyret var: Elecraft K3, ETO 91b (1 kw ud), Microham MK2R+ og Win-Test version 4.10. Antennerne var en lodret dipol til 80 M, en til 40 M og en Mosley TA-63N til de 3 øverste bånd. Med de dårlige forhold på 80 og 40 M, så opgav jeg 160 M på forhånd.

Resultatet af anstrengelserne blev dette:

BAND   QSO S/P DUP  POINTS   AVG

----------------------------------

  160     0   0   0       0  0.00

   80    11   9   0      33  3.00

   40     2   2   0       6  3.00

   20   124  32   0     369  2.98

   15   104  35   0     309  2.97

   10   222  35   0     666  3.00

TOTAL   463 113   0    1383  2.99

      TOTAL SCORE : 156 279

Næste deltagelse bliver WPX contesten på SSB sidst i marts, forudsat jeg kan afse tid til at få sat min 80 1/4 vertikal op. Sæsonen for selvangivelser bliver skudt i gang i weekenden, og så vælter det gerne ind med arbejde. Foråret står også lige for døren, så der er nok at se til uden for radiorummet.

Jeg forventer i øvrigt at være QRV fra Samsø EU-172 i Påsken. Det bliver nok primært i de tidlige morgentimer, men W1AW er aktiv fra ND netop i Påsken, så der skal kæmpes med at få kørt dem på flest mulige bånd. Forvent primært CW (og DIGI hvis jeg har alle kabler) især i morgentimerne, hvor resten af husets beboere sover. Call'et bliver 5Q2T.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen