[OZ-CONTEST] CQ WW CW OZ7BQ SOSB 20 M low.

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Mon Nov 30 09:24:37 EST 2015

Hej,
I år havde jeg besluttet kun at køre 20 M for også at kunne få en rimelig nattesøvn.Det blev en fin oplevelse med noget varierende radioforhold, der vist aldrig blev helt gode på 20 M.
Startede lørdag morgen ved 5 tiden UTC, hvor der var lidt aktivitet fra Caribien og Sydamerika. Lidt før solopgang kom Østeuropa og senere Japan igennem. Hørte intet til VK, ZL eller Pacific.
Efter frokost klingede aktiviteten lidt ud, men US stationerne kunne køres. Sydamerika kom ikke rigtigt igang og Sydasien manglede. Ved 19 tiden UTC var der ikke rigtigt mere at lave.
Undervejs kunne jeg køre EU i flere pæne runs. Det var en ny oplevelse.Søndag startede jeg igen ca en time før solopgang, men der var kun nogle få UA9 og UA0'ere at høre. Først ved solopgang begyndte der at ske noget, bla med JA's og et par kinesere. I løbet af søndagen var der flere tegn på forstyrrelser i ionosfære, bla på en del af US stationerne. Bortset fra en enkel VK hørte jeg slet ikke noget til VK og ZL. Stationerne i det Indiske Ocean hørte jeg heller ikke. Sydamerika, bortset fra nogle PY'ere, og et par andre manglede også.
Midt i en EU run blev jeg kaldt af NH2DX. Det var testens overraskelse.
Denne gang havde jeg rigget en Delta-loop til. Toppen sad i en Spiderbeam mast og 2 glasfiber fiskestænger blev benytte til bommen, der sad ca 3,5 meter oppe. Den antenne virkede rigtigt godt. Rig i øvrigt en KX3 og KXPA med 100 W og N1MM logger.
Resultatet blev 615 QSOer med ca 26 timers aktivitet. 29 zoner og 95 Cty's. (Lige ved at være DXCC på 1 bånd)Samlet score 141.360 points.
73 og fortsat god DXHans Jørgen.