[OZ-CONTEST] OZ0B CQWW CW HP SOAB Assisted

Søren Kristensen skris at mail.dk
Mon Nov 25 17:30:18 EST 2019

Hej alle.
Det var så min første seriøse deltagelse i en 48 timers contest, med ca 40 aktive timer jvf N1MM's registrering af operatørtid.
Er blevet en masse erfaringer og oplevelser rigere, må jeg nok sige. Jeg havde desværre ikke været så snu som Kenneth 1IKY, som havde lavet en plan INDEN test start..... Så tingene blev bare afviklet ad hoc og det er ikke optimalt mht spise/sovetider, udbredelsesforhold og selve strategien ( hvornår skal du være aktiv på hvilke bånd). Det bliver helt anderledes næste år!!

Nå, men afsted det gik over stok og sten. Masser af mults i loggen de første 24 timer, hvor jeg udelukkende kørte S/P. Det sidste døgn blev der længere (meget længere) imellem godbidderne. Der kom overvejende 1 point stationer i loggen og der skal mange (rigtig mange) til at give en god score. Qsoerne blev ligeligt fordelt over 20-40-80-160m, dog med en overvægt på 80m der gav rigtig godt. Havde nogle fede RUNS på 80m, specielt en på 2 timer søndag aften, der gav knap 200 Qsoer, det var en fed oplevelse.

Nedturen: Min Fritzel FB33 beam fik pludseligt skyhøjt SWR på alle 3 bånd, efter 16 timers test. Måske balunen er død?? Skal have kigget på det i weekenden. Så jeg mistede noget gain på 20 meter, da jeg måtte køre vertikalt resten af tiden.

Opturen: Satte personlig rekord i kørte QSOer på en test. Selvom det var hårdt, så var det sjovt at være aktiv i så lang tid.

Aha oplevelsen: Når man hører VK9CZ på 20m, kalder ham een gang og han sender "OZ0B 5NN 29" retur!! JA TAAAK!!

Godbidder i loggen: ZF1A, V47T, TI7W, C6AGU, VK3JA, PY0F, VP2MDM, PP5KR, C56DF, T6A, 5N7Q, PJ5/SP6EQZ, P40W

Setup: FT-1000D, SB-200 (500w output), simple GP'er til 40-80-160m (160m er 18m spiderpole med tophat), 1/2 bølge vertical til 15-20m

Claimed score ser således ud:

Bånd    Q    ZN    DXCC
1,8    221    11    52
3,5    478    16    72