[OZ-CONTEST] OZ0B Oceania DX contest CW SOLP

Søren Kristensen skris at mail.dk
Sun Oct 13 06:18:43 EDT 2019

Hej alle contesters.

Jeg kunne se i contest-kalenderen, at der var Oceania DX CW contest i denne weekend. (Ja, jeg ved godt at der også var SAC Phone, men jeg kører altså kun CW contester indtil videre). Nå, men jeg lavede lidt research inden testen og konstaterede at i 2018 skulle man som SOLP bare lave 10 QSOer,så var man i EU top 10!! Øh, hvor svært kan det lige være, tænkte jeg??

Så det skulle prøves. 3-elm Yagi til 10-15-20 og vertikaler til resten. Og så i gang.
Ok, det var ikke nemt. Der er sgu laaaangt ned til Oceanien. Ikke noget med RUN her, alle OC stationer har rigeligt at lave, så de kører ihvertfald ikke S/P. Så man må rundt og fiske hver enkelt station. Og der er bare trængsel, alle ligger og prøver at komme ind i varmen. Men, tålmodighed+held+frækhed= QSO.

Det giver også en helt anden glæde/tilfredsstillelse når man hører sit call blive sendt fra den anden side af jorden. QSO-raten er lav, nærmest ikke eksisterende, Ikke noget med at køre 40 russere i timen her, men når så QSOen er hjemme og N1MM skriver distance:18000km, så banker det gamle DX-hjerte sgu....

20 og 15 meter fungerede fra start (800UTC) indtil solen gik ned og derefter var der lidt på 40m. Jeg hørte ingen OC efter kl 2200UTC, så jeg gik i seng. Op igen og støvsuge 40m kl 6-800UTC og så var det slut.

Og resultatet? Jo, jeg er egentlig godt tilfreds. Men, en 3-elm 40m Yagi + 1KW trin ville gøre underværker. Måske næste år??

CU on the bands- husk WAG i næste weekend

73 Søren OZ1ISY / OZ0B

Band    Qs    Pts    Mults
7          10      50    8
14        12      12    11