[OZ-CONTEST] OZ0B All Asia CW SOAB

Søren Kristensen skris at mail.dk
Mon Jun 22 17:36:41 EDT 2020

Hej OZ'ere

Tja... Det var så All Asia. Når man lige har givet den gas i WPX, så er der ikke meget spas ved at køre denne test... Den er i samme katagori som Oceania DX, næsten ingen QSOer kommer let i loggen - der skal arbejdes for sagen. Flere gange var jeg rent faktisk i tvivl om der overhovedet kom noget ud af min station og om min antenne virkelig pegede mod Asien.

Faste læsere ved at jeg laver en målsætning inden contest start. Det gjorde jeg selvfølgelig også denne gang. I 2018 og 2019 deltog jeg kun sporadisk, så der var point-høsten meget lille. Det skulle den ikke være i år - der skulle den have fuld gas. En fornuftig vurdering af: 1. Egne evner 2. Station set-up 3. Sidste års OZ high-score (OZ3SM) 4. De gode forhold vi har på 10-15-20meter lige nu, udløste følgende målsætning: 300 Qs, 150 Mults og 60.000 point. Og så var det jo bare et spørgsmål om at komme igang.....

I seng (på madras i shacket naturligvis) kl 2100 (alle tider er GMT) og sove nogle timer på forskud. Op kl 0030 og så igang. Det kører trægt på 80 og 40 men der kommer da point ind på kontoen. Skifter til 20m kl 0230 og det kører da nogenlunde. Man skal lige vænne sig til at kalde 50+ gange pr QSO under S/P.... gab... det er anstrengende. Forsøger at køre RUN flere gange og det lykkes rent faktsk at få hul igennem til JA kl 0430-0500 med noget der ligner en RUN, ca 20 Qs ialt. Det skulle så vise sig at være den eneste RUN der blev i denne test....øv.

Sove 1 time kl 0700 og så op og igang på 10 og 15, hvor der var lidt at hente. Men luskede tilbage på 20, det var alligevel her der var størst gevinst i løbet af dagen. Fik mig også en lur på 2,5 time - det gjorde godt.

Familie middag kl 1730 og så tilbage til radioen igen. Nu blev det en rodet affære resten af testen. Frem og tilbage mellem 160-80-40 hele natten. Der kom bare aldrig gang i den. 5-10 min mellem hver Q - nogen gang længere... Puha det er svært at bevare motivationen. Specielt når man kan se at Henning virkelig bare kører i højeste gear og øger forspringet hele tiden. Men, han havde også fordelen af en super antenne-park og en god efterbrænder oppe hos OZ5E i Stjær.

Kl 2350 ryger jeg ned på madrassen og falder i dyb søvn. Har stillet alarmen til 0400 men kommer først op en time senere....
Tænder radioen - hva s.... der er liv på 10m!!! En god håndfuld Qs ryger i loggen og en lille-bitte RUN bliver det sågar til (5 Qs.....) Nu vågner 15m sørme også, så det er da en herlig morgen.

Eventyret slutter kl 0930, der er ikke flere stationer jeg kan råbe op. Så er der dømt brunch og et bad. Tilbage igen, men der er ikke kommet flere godbidder. Så jeg beslutter at deltage aktivt i fruens hækklipning + havearbejde. Kører lidt indimellem på 20m resten af dagen indtil spisetid. Kl 2000 startes båndstøvsugeren og den kører indtil 2215 hvor jeg siger tak for denne gang.

Resultatet blev meget tilfredsstillende, alle mål indfriet:

Band    Qs    Mults
1,8        6        5
3,5        21      17
7           41      33
14        192      118
21        45        37
28        31        24
Total     336     234
points    93.600

Dejligt at 10m + 15m endnu engang bidrog til pointhøsten - lad os håbe det holder ved henover sommeren

Rapporten indikerer jo OP alder. Havde RX9CM på 78 år som alderspræsident. Han kører en fin og meget hurtig speed. Fedt at høre. Og så var der wonderboy RA9P på 15 år. Prøv at goggle ham. Han kører både SO2R og SO3R på diverse videoer. Jeg er sikker på at han også kørte på 2 bånd samtidig i denne test, da han ofte holdt laaaange pauser midt i en QSO.

Hørte og så en del OZer på båndene og på cluster, men kunne desværre ikke køre dem i denne test. Kunne dog ikke nære mig for at sige GM og GL til Henning da jeg hørte ham med et fint signal på 10m søndag morgen.

Så er det vist HQ contesten der er næste store test. Det glæder jeg mig til. Skal efter planen køre 40m CW fra superstationen OZ5E i Stjær. Det bliver fedt.

73 og go sommer til jer alle derude

Søren OZ0B / OZ1ISY