[OZ-CONTEST] opsætning af MMTTY?

OZ0J/5Q2T - Joe oz0j at oz0j.dk
Mon Oct 5 23:06:28 EDT 2020

Hej Hans Jørgen (og andre læsere)

Jeg har ikke den store erfaring med RTTY, men jeg kan dele af den erfaring, jeg har høstet gennem årene.

Jeg har kørt RTTY med Ham Radio Deluxe (HRD). Her er ulempen, at HRD ikke er et contest logprogram, og det kan give udfordringer med exchange over til andre programmer for at lave cabrillofil, udregne point m.v. Jeg har lige brugt en masse tid på at få lavet en fil fra CQWW RTTY (var med fra OZ5BAL) fra HRD til N1MM og Win-Test, så jeg kunne få nogle point ud. Fordelen ved HRD er, at det er nemt at sætte op.

Søndag eftermiddag i CQWW RTTY skulle jeg teste min vertikal til 80 meter. Det var nærliggende at teste den med N1MM og MMTTY. Det tog vel max 30 min, så kørte det. Opsætningen af MMTTY sker via N1MM, hvor man vælger, om man skal køre med MMTTY eller FLDIGI. Jeg måtte installerer FLDIGI for ikke at få fejl, men derefter kørte det rimelig smertefrit.

I den lille MMTTY box, der kommer op skal følgende sættes op (det sker under options):

Soundcard - sæt det til det, der passer til radioen - og tjek det ved en hver start af programmet
Misc - TX port: her er min sat op til en FSK og en USB port
TX - PTT og FSK er her en separat port

Jeg kører med en Elecraft K3S og en Microham box, selvom der er indbygget lydkort i min K3S. Det skyldes, at Microham boxen styrer noget andet hardware også.

Mit bedste bud er, at du skal have N1MM til at snakke sammen med din KX3 - også på lydkortssiden. På Google fandt jeg lidt, der måske kan bruges:

http://www.w3fpr.com/Data_setup.htm
http://www.dxlabsuite.com/dxlabwiki/KX3PSKRTTY
https://k8zt.blogspot.com/2016/07/using-elecraft-kx3kx3-ky-codes-to-allow.html?m=1

Det er ikke alle sider, der er helt nye, så der kan være fejl i links og opsætning. Og det kan være, at MMTTY skal stå i reverse indstillingen før du kan modtage et rigtigt signal.

GL med den digitale kommunikation.

Vy 73 de OZ0J
Jørgen