[OZ-CONTEST] WPX CW OZ5E MULTI-TWO High Power

Søren Kristensen skris at mail.dk
Mon May 31 08:36:06 EDT 2021

Endnu en weekend er tilbragt i selskab med ligesindede radio-nørder. 100% dedikeret til Verdens Bedste Hobby. Fri for hjemlige sysler og pligter. 48 timers contest fra OZ5E i Stjær, med store antenner og KW PA-trin, det kan ikke blive bedre.

Nils Bo OZ1ETA foreslog at vi skulle mødes og køre testen sammen i Stjær. Det er et tilbud man ikke kan sige nej til, så fredag eftermiddag ankommer jeg til sitet og begynder at klargøre til testen. Planen er at have 2 stationer bemandet full-time hele testen igennem. Den faste tekniker/blæksprutte Kim 1JUX har netop tilbragt 14 dages ferie på stationen, så han er godt inde i teknikken... Sammen klargører vi PCer og HF radioer. Nils Bo kan først støde til om lørdagen, men vores geniale remote setup gør at han kan starte ud med at køre hjemmefra. Det er sgu da smart.

Der er god tid til sludder og gl dansk. Niels Bo er med på Zoom hjemme fra hans eget shack på Sjælland og vi klargører remoteforbindelsen. Det forløber uden problemer og kl 2200 lokal tid er han klar. Han kører nu N1MM log på den lokale PC i Stjær og sender via Flexradion + ACOM PA og har hele antenneparken til rådighed (kan selvfølgelig også betjenes remote). Det er næsten lige som at være der selv.

Ind og sove lidt på forhånd og op igen kl 0130. Alt er klar. Contest start kl 0200. Vi starter på 160 og 80m. Fine forhold. I WPX gælder det om at kører prefikser, der jo tæller som multiplier. Da vi har 2 RUN statoner, skal man selv sørge for at dele tiden imellem RUN og S/P efter Mults. Det er der ingen problemer i, da der er masser at aktivitet på bådene.

160m skiftes ud med 40m efter en times tid og sådan køres der indtil solen står op. Nils Bo skal lige have en lur inden han skal afsted til toget så jeg kører RUN på 20m mens Kim køres Mults på de andre åbne bånd. Op ad formiddagen kommer der tiltrængt forstærkning. Mr Low Power OZ2I Henning har sagt ja til at hjælpe os, selvom vi kører med 1KW output..... Han smøger ærmerne op, sætter speeden op til 32wpm og så ser vi ikke ham de næste timer. Men på Scoreboardet kan vi tydelig se effekten!!!

Jeg snupper et par timer på øjet og drengene sørger for at holde gryden i kog. Op igen og igang med RUNs på 10 og 15m. Ja, jeg sagde 10m. Der kommer rimelig nemt 100Qs i loggen - vi går helt klart imod bedre tider. 15m giver også godt. Så er der sgu noget ved at køre Contest.

Kl 1500 ankommer HKH OZ1ETA i sin limousine. Han bæres ind i guldstol af sine lakajer og tager et hvil efter den lange togrejse. Derefter tager han bestik af situationen og ønsker at der udarbejdes en målsætning for indsatsen i weekenden. Ohh ja, det var da en god ide!! Den nuværende OZ rekord er sat i 2018 her på stationen. 6,2 mill point, 2600 Qs og 1000 prefikser. De var 5 operatører incl en tysker (!) og hot-shot contesteren Kenneth 1IKY. Så med ægte jydsk beskedenhed, sætter vi os et mål på 3 mill pts + 1300 Qs + 500 prefikser. Så skulle der være mulighed for en succes-oplevelse og det er jo en vigtig ting i denne tid.

Vi er ikke operatører nok til en rigtig vagt-plan, så konceptet bliver til at man kører radio, indtil man banker hovedet ned i tasteturet af træthed. Herefter bliver man sendt ind og sove og så overtages radioen af den operatør der er mest frisk. Jeg husker de sidste 24 timer som en zombie-agtig tilstand. Jeg havde pizza-rester på trøjen, så noget har vi da fået at spise.....

Men det kører mega-godt. Hold nu op hvor vi kører radio!! Efter de første 24 timer har vi forlængst nået målsætningen. Nu går vi efter rekorden, ja sgu!! Den slår vi også søndag eftermiddag og så satser vi da på 10.000.000 points - mindre kan ikke gøre det. Vi er flyvende - vi er contest-guderne (mener vi selv da).

Efter en kanon indsats, forlader Henning os søndag aften. Han mener at vi selv kan køre den hjem de sidste 4 timer. Vi er slet ikke trætte. Tror vi. Men efter en times tid er gassen for alvor gået af ballonen. Det kræver lige dele viljestyrke, koldt vand og frisk luft at holde ud til den bitre ende, men lige pludselig er klokken fandme blevet 0200. What? Er det allerede slut?? Det var der ikke så slemt...

Det sidste jeg husker, inden jeg ryger i soveposen under bordet ved RUN 1 radioen, er at Kim tæller resultatet sammen. Fy for fanden, vi har taget pynten af den gamle rekord. Ja, det er kun claimed resultat, men der er da noget at tage af her:

Band     QSOs     Pts   WPX   Pt/Q
    1,8     130       267      69     2,1
     3,5     424      972    213     2,3
       7    1168      3944    402   3,4