[TOEC] Skikten...

SM3WMV Mikael sm3wmv@hotmail.com
Thu, 31 Oct 2002 13:28:39 +0000

Hejsan!

Vet någon av ett program där man kan beräkna vilken strålningsvinkel man bör
ha på antennen för olika platser på jorden (I mitt fall mot Europa...).
Tänkte försöka sätta 6el trebandaren på rätt höjd fast mot Europa nämligen.
Funderar även på lite andra antennkombinationer på de lägre frekvenserna och
skulle vilja beräkna vilken strålningsvinkel jag ska ha på antennerna för
bästa funktion.

Ett alternativ är väl kanske att veta hur högt upp skikten som radiovågorna
reflekteras är, då kan man ju relativt enkelt (förhoppningsvis) räkna ut
strålningsvinklarna. Någon som har information om dessa skikt (har glömt
sedan jag tog certet =))

//Micke

Senaste nytt från motormarknaden http://motor.msn.se/