[TOEC] SAC

Håkan Olsson sm6eqo at bredband.net
Fri Aug 4 11:51:51 EDT 2006

Jag tog mig en titt på 2004 års SAC-resultat....

Jämför man de finska och svenska resultaten i CW-delen enbart ser man
att i "Single Op./Single TX/Multi Band - High power" är det ungeför lika
många finländare som svenskar som deltar samt att det är lika många som
har mer än 1000 qso:n. I kategorin "Single Op./Single TX/Multi Band -
Low power" har finländaren 13 deltagare varav fyra ligger över 1000
qso:n. Svenskarna har hela 35 deltagare varav INGEN ligger över 1000
qso:n. I min kategori -- QRP -- hade finländarna tre deltagare medan vi
svenskar hade sju stycken. Själv körde jag under den senaste testen, år
2005, 608 qso:n; något som åtta stycken i ovanstående svenska Low
powergrupp slog och 10 av 18 deltagare i High powergruppen slog under år
2004...

Bara detta lilla antyder att vi har ungefär lika många "superstationer"
på den svenska som på den finska sidan. I alla fall jag får det allmänna
intrycket att finnarna har ett fåtal killar som satsar för fullt, medan
vi i här i Sverige har många som kör på halvfart. De så kallade
superstationerna definieras nog därför inte så mycket av hårdvaran är
jag rädd, utan mer av mjukvaran!

Skall vi vinna SAC gäller det nog mer att få fler att satsa för fullt
under de 24 timmar som testen varar, istället för att vi stirrar oss
blinda på master, beamar, slutsteg och såndant slikt!

73 de
Håkan / SM6EQO