[TOEC] SAC SSB SA5D

SM5DJZ Jan/John smfivedjz at tele2.se
Tue Sep 26 00:56:34 EDT 2006

Jaha vad skall man säga.
Här skickade man bort XYL över helgen som barnvakt åt barnbarnet, och så kommer
Herr Murphy på besök i stället!

Det började med ett elavbrott 4 timmar innan testen som varade i nästan 2
timmar.
Nu undrade man ju om man befann sig i tropikerna där dylika saker händer.
Nåväl strömmen kom ju tillbaka lagom till att testen skulle börja, men det
blev en
hel del nagelbitande.

Som alla har nämnt så började det hyggligt. Men redan efter 2 timmar så kom
Herr
Murphy's första besök. Han såg till att PA't brann upp!! Av någon anledning
gick motstånden
i anoddrosslarna helt upp i rök, varför man bara fick ställa det åt sidan.
Tankarna for iväg
till vad en sats nya slutrör skulle kosta och var man skulle få tag i
sådana (3-500Z).
Förhoppningsvis blir det bara till att byta ut motstånden.

Nåväl det finns ju de som kör Low Power, så det var ju bara att trycka på
Voicekeyern
och köra vidare... Men ack så trögt det började gå. Då kom Murphy tillbaka
och tog hand om
lysröret ovanför skrivbordet. Och inget dylikt hade man ju i reserv! Men
det kunde man ju
snabbt klara av med en annan lampa från huset.

Men han ville inte ge sig! Nu lade batteriet i laptopen av och det började
blinka oroande
både här och där. Skulle den lägga av helt och alla mina surt förvärvade
QSO'n försvinna??
Bara att ladda upp den andra datorn och flytta över all informatíon och
köra med den
i stället.

Efter att K nu hade passerat 5 insåg man ju att 100 wattar inte var mycket
att komma med under hela natten.
Det blev till att få en riktigt god natts sömn och hoppas på att kondsen
skulle komma tillbaka
på dagen, men inte så. Jag är numera full av beundran över dem som kan köra
en hel test
utan ett slutsteg.

Nåväl målsättningen ändrades snabbt till att försöka komma över
100.000-streecket och det lyckades.
Följande resultat blev mitt lilla bidrag i landskampen. Om sedan björnen
blev skjuten vågar
jag inte uttala mig om, men nog var det oroväckande många OH'or som hördes
med höga tal.
Skönt var det i alla fall att höra bl.a.SJ2W ge så höga nummer. Grattis Micke.

Band    QSOs    Pts  Cty
          3,5      89    178   20
            7      75    153   24
           14     285    626   49
           21      15     34   11
           28       1      2    1
        Total     465    993  105

            Score : 104 265

Men efter 30 år i SAC-branschen tillsammans med SM0AJU och SL0ZG/SL0W blir
det inga
fler SAC-SSB för vår del. Det går inte att dela på contestintresset med
RTTY under en helg.
Det skall bli intressant att se hur många utom-Scand. stationer som kommer
att delta på SSB
i jämf. med CW när resultatenn sedan kommer.

73 de Janne SA5D/LP alias SM5DJZ

smfivedjz at tele2.se          sm5djz at ssa.se
Jan Hallenberg
Vassunda Andersberg