[TOEC] DA0HQ - dopade eller..?!

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Mon May 3 11:28:33 PDT 2010

Jo, håller med Dig Peter om att det naturligtvis måste ske en ordentlig
undersökning inom DARC innan man offentligt går ut med ett svar.

DARC har ju dock redan gått ut med viss information på sin egen hemsida
http://www.darc.de/aktuelles/details/article/da0hq-unterstellt-championship-log-2009-der-revision/,
som snabbt konstaterar att det inte finns något "i första skedet" som
stödjer den spanska kritiken. Mer information ska tydligen komma i mitten av
maj efter en mer grundlig genomgång.

Om tyskarna går ut med detta ganska säkra meddelande, så förefaller det mig
som om man ändå gjort en undersökning och kommit fram till fakta som
bestrider URE:s anklagelser.

De spanska rapporternas innehåll och bevis verkar åtminstone på mig som
seriösa och välgrundade. Att komma med en sådan rapport utan att ha lagt ner
ett enormt arbete för att säkerställa dess innehåll verkar huvudlöst och
desperat, om det inte finns grund för misstankarna.

DARC har fått detta brev i mitten av april, men diskussionerna har pågått
länge innan och om tyskarna varit mån om att tvätta rent sitt anseende borde
de långt tidigare gjort en egen analys av läget, samt förberett ett
officiellt svar snabbare än nu.

Antingen är rapporten en kolossal förvanskning av verkligheten - eller så
kan DARC inte hantera situationen.

Om det är enskilda amatörer från ett land som kritiseras är det enklare att
inse att det nationella förbundet kanske inte engagerar sig fullt ut för att
vända på varje sten för att skydda den anklagade personen, men i detta fall
är det trots allt en nationell satsning i IARU som är under luppen. Det
kräver litet snabbare handling från de anklagades bänk för att tysta
eventuellt obefogad kritik. Tyskarnas första "friande" av sitt eget lag (om
än bara på tyska) samt deras seghet att ta itu med problemet snabbt får i
alla fall undertecknad att bli aningen misstänksam.

Det är synnerligen enkelt med dagens teknik att kontrollera om de redovisade
QSOna är i enlighet med verkligheten, eller om det är en uppdiktad hitoria
från spanjorerna. Även om bara en tredjedel av det rapporterade skulle vara
sant så borde tyskarna gå ut med information att rapporten förefaller tyvärr
vara korrekt i vissa delar. Som det nu förefaller finns från officiellt
tyskt håll enbart ett enda uttalande, som inte direkt ger spanjorerna rätt i
vad de anklagar tyskarna för.

Väntan på ett officiellt tyskt svar får radiosportvärlden att börja
spekulera, precis som nu tyvärr har blivit fallet. De enda som kan sätta
stopp för spekulationen är DARC, och det måste enligt mitt menande ske
ganska snabbt nu.

73 de SM6LRR, Mats